Paragolf

Paragolfträning 2024

Vårterminen startar den 22 april. Vi tränar på måndagar 17.30-19.00.

Välkommen att träna golf i en anpassad grupp för personer med funktionsvariationer. Pro Måns Lundberg och idrottsledare Christina Lindberg har flera års erfarenhet av Paragolf.

Alla kan spela utifrån sina förutsättningar. Du kan låna golfklubbor. Ta gärna med din elstol, elscooter om du behöver vid förflyttning. Finns även ståuppstol att spela ifrån.

Vi spelar ofta några hål på korthålsbanan och tränar på fina övningsområden med putt till flaggan och långa slag på drivingrangen.

Samling vid bollautomaten på drivingrangen.

Träningsdatum vårterminen:
22 och 29 april
6, 13, 20, 27 maj och
3 juni

Anmälan och frågor sker till: christina.lindberg@furuboda.se

Terminsavgiften på 400 kr betalas till klubbens swishnummer:

Märk: Paragolf VT 24, Namn på spelaren.

Välkommen med i gänget!

Stort tack till SGF som gjort det möjligt för DWGK att erbjuda en golfscooter till behövande paragolfare. Hör av dig till receptionen för mer information.

Paragolf - golf för alla!

Välkommen att spela golf och träna oavsett vilken funktionsvariation du har. I vår grupp får alla vara med.

Tillsammans med vår pro Måns Lundberg lägger vi upp ett träningsschema under vår- och hösttermin.

OBS! Golf är en sällskapssport och då är det viktigt att ens vänner/ledsagare/familjemedlemmar också spelar golf. Så vill du ha träning samtidigt med oss så är alla varmt välkomna!

DWGK har mångårigt samarbete med Furuboda Folkhögskola, där stor kompetens finns inom golf, bemötande och handikappkunskap. Christina Lindberg som är medlem i DWGK har anknytning till Furuboda och är eldsjälen som tillsammans med DWGK Paragolfsektion driver verksamheten. Klubben har ett fantastiskt stort och bra träningsområde och en av Sveriges finaste korthålsbanor som gör träningen rolig.
Golfbil och klubbor finns att låna under träning. Klubben har under säsong möjlighet att låna en powergolf stol från Furuboda. Stolen gör det möjligt för rörelsehindrade att stå upp och slå. Har du elscooter eller permobil så kan du använda de på banan.

Lär dig mer om paragolf

Svenska Golfförbundet har mycket material, bilder och filmer som visar dig som är nyfiken mer om paragolfverksamheten.

Värt att notera är att det finns elitverksamhet både lokalt, på nationell och internationell nivå. Sverige ligger långt framme, men andra nationer kommer starkt. Vi hoppas på att golfen kommer in i Paralympics så småningom.

Här kan du se en film om paragolf!

Här ser du tränare Måns gå igenom några golfövningar