Footgolf

Footgolf är ett bollspel som är en blandning mellan fotboll och golf och spelas på golfbanan. Hålen placeras strategiskt i kanterna av fairways med hålkoppar som är ca 50 cm stora. Spelet går ut på att få bollen i hål på så få sparkar som möjligt över ett bestämt antal hål. I USA kallas footgolf för ”the snowboardfactor of golf.” Anledningen till detta är att barn och tonåringar i större utsträckning kommer till golfbanan. Golfbanan blir också en flerbruksanläggning som kan användas av fler och andra segment än bara golfare. Sporten har växt enormt snabbt och i USA finns nu över 400 footgolfbanor och i vårt grannland Norge finns ett 20-tal.

På Footgolfbanan går det att arrangera företags-/förenings-evenemang eller andra jippon, det är bara fantasin som sätter gränser! Kontakta gärna Receptionen på Degeberga-Widtsköfle Golfklubb tel 044 – 355035 / e-post info@dwgolfklubb.se för mer information och förfrågan.

Korthålsbanan

På Degeberga-Widtsköfle Golfklubb finns en permanent 9-håls bana som alltid är öppen för footgolf. Denna banan delar plats med vår korthålsbana för golf. Hålens längder är mellan ca 60 och 125 meter långa. Här kan man utan förkunskaper eller medlemskap spela både footgolf och golf, det är bara att betala och spela. Banan passar alla åldrar och är en kul utmaning för allt ifrån knattar till elitfotbollsspelare! Fotbollar får ni gärna ta med er själv annars finns det att låna under kansliets öppettider.

Är ni större sällskap får ni gärna kontakta kansliet för att boka annars är det bara att komma hit och spela utan boka i förväg.

Tänk på att fotbollsskor med dobbar är förbjudet!

Bra att veta!

Här följer lite information för dig som vill spela vår Footgolfbana.

• Betalning sker innan spel om inget annat är överenskommet.
  • Betalning sker med kort eller swish i Receptionen. När Receptionen är stängd går det att betala med swish (ange footgolf som betalningsmeddelande). Aktuell prislista och instruktioner finns i entrén.
  • Scorekort finns i entrén om man vill föra noteringar av antal slag.
  • Footgolfbanan delar plats med ordinarie Korthålsbana för golf. Båda har 9 hål och tar ca 1 timme att spela.
  • Ett antal fotbollar finns att låna under kansliets öppettider.
  • Återlämning av bollar sker till kansliet eller i omklädningsrummen när kansliet är stängt.
  • För att hitta till Footgolfbanan följ skyltarna till Korthålsbanan (väster om parkeringen).
  • Fotbollsskor med dobb är förbjudet!
  • Utspark sker från röda markeringar och gröna flaggor gäller för footgolf.
  • Man räknar antalet sparkar från utspark till fotbollen är i hål, det finns ingen maxgräns på antalet sparkar per hål.
  • Utspark ska ske mellan och bakom de röda markeringarna.
  • Det är inte tillåtet att spela bollen när den är i rullning.
  • Sparkas bollen utanför vita markeringar (pinnar) måste man lägga tillbaka den där man sparkade ut den och fortsätta. Man får dessutom en ”pliktspark” (man måste lägga till en spark till resultatet på hålet.)
  • Om du sparkar bollen från en bunker vänligen kratta efter dig.

Avgifter footgolfbanan

Avgift för spel betalas med kort i kansliet eller i entrén i klubbhuset när kansliet är stängt. När kansliet är stängt går det att betalas avgiften med swish. OBS avgift skall erläggas innan spel.

VUXEN (från 22 år)         150 kr

JUNIOR (till 21 år)           80 kr