Aktuell banstatus

Slottsbanan

Från 1 mars gäller lägesförbättring på fairway och i bunker (1 klubba, inte närmre hål)

Greenfee rabatterad (ordinarie greenfee 380:-, Sydpoolen 250 kr)

Vintern har inte kommit till DWGK. Nu vältar vi greener. Passa på att spela på våra sommargreener

Vädret har varit gynnsamt och greener, fairway och semiruff  har kvar sitt mörkgröna gräs! Högruffen är gyllenbrun och vi börjar skönja tidig vår ibland ekar och andra lövträd! Det syns knoppar på en del träd.

Ring Receptionen under öppettider för att få information om dagsaktuella förhållanden Tel 044-355035

En unik golfupplevelse på Degeberga Widtsköfle Golfklubb

Klicka här för att läsa om en unik upplevelse på Slottsbanan!

Korthålsbanan - 9 hål Pay&Play

Vår 9-håls Korthålsbana (Pay & Play) är öppen hela året. Här spelar alla som vill riktig golf på ordinarie greener och tillämpar boll-ränna vid kö (ingen tidsbokning).

Kom och prova på golf! Vi har klubbor att hyra eller låna ut – kontakta Receptionen 044 – 355035 eller epost info@dwgolfklubb.se

Välkommen!

Se filmer från banan

Att spela links-golf

Läs här vad Tommy Nordström DWGK arkitekt säjer om att spela linksgolf på heden vid Degeberga.

Spelade golf på Degebergabanan idag, den 4:e augusti 2016. Till min stora glädje fick jag spela på linksliknande fairways, torra och fasta, där bollen ligger bart eller ”tight”, vilket är golfens ursprungliga ideal.

Den tidiga golfen under 17 och 1800-talet skedde enbart på naturliga kustnära sandiga områden, s.k. linksområden som också fungerade som betesmark för får. Här trivs de lämpligaste gräsen för golfspel, nämligen rödsvingel och rödven, finbladiga gräs som tål torka och bildar den bästa turfen för golfspel.

Och det gäller fortfarande, även om den ”amerikanska” stilen med saftigt gröna och mjuka gräsytor har skapat en annan typ av golf, s.k. target golf. Denna typ av golf har blivit mer utbredd, kanske för att det är betydligt lättare att träffa en boll från en mjuk fluffig gräsmatta än att träffa en boll som ligger ”tight” på en torr och fast linksturf.

Degeberga-Widtsköfle Golfklubb har tack vare det torra och sandiga underlaget en naturlig ängsturf med stort inslag av rödsvingel, turfen innehåller även en hel del andra naturliga och torktåliga örter och gräs som bildar en väldigt fin naturlig spelyta. Att träffa en golfboll rent från ett ”tight” läge kräver betydligt större spelskicklighet än att spela från en mjuk, saftigt grön gräsmatta.

Det är ett fåtal banor i Sverige som kan erbjuda denna högkvalitativa linksturf – man kan få uppleva det på Falsterbo, Flommen och Torekov och även på Degeberga-Widsköfle.

Jag hoppas att klubben fortsättningsvis också kan erbjuda dessa unika spelförhållanden, torr, fast och naturlig turf ägnad för den ultimata golfupplevelsen – Skottladgolf i Skåne!